Kun auton ikkunat peittyvät huurtumiseen ja sisätila alkaa tuntua kostealta, voi olla aika kuivattaa auto. Autot voivat ajan myötä kerätä kosteutta, joka vaikuttaa kaikkeen, aina näkyvyyteen ja elektroniikkaan. Tämä on erityisen tärkeää, jos auto on ollut ulkona tai kylmässä autotallissa pitkään.
Saatat myös olla ostanut käytetyn auton, joka ei ole ollut käytössä pitkään aikaan. Kun auto on täynnä kosteutta, ikkunat huurtuvat taas ja kylmillä kuukausilla jääkerros ulkopuolella kasvaa enemmän kosteasta autosta.
On useita tapoja päästä eroon ei-toivotusta kosteudesta autossa. Klassinen tapa on käyttää kupélämmittimiä. Voit myös käyttää pingi-pusseja tai niin kutsuttuja Torrboll-palloja. Ne ovat tehokkaita kosteuden imeytymisessä ja niitä on helppo käyttää uudelleen mikroaaltouunissa lämmittämisen jälkeen. Lisäksi ne ovat suhteellisen edullisia käyttää.
Joskus voi olla tarpeen ryhtyä voimakkaampiin toimenpiteisiin ja käyttää sähkökäyttöistä kosteudenpoistajaa, joka poistaa kosteuden kunnolla autosta. Tällaiset toimenpiteet toimivat parhaiten, jos auto on lämpimässä autotallissa käsittelyn aikana.
Talvella tuomme lumen jalkojen ja ulkovaatteiden mukana autoon. Kun lumi sulaa, kosteus jää auton sisätilaan. Näemme sen pääasiassa ikkunoiden huurtumisena ja jäätymisena. Lisäksi voi kestää kauemmin lämmetä sisätilat ja istuin voi tuntua kostealta ja kylmältä.
Joissain autoissa on kangasmattot lattioilla lisäämään luksusta sisätiloihin, mutta ne voivat sitoa ei-toivottua kosteutta. Vaihda ne kumimatoihin, jotka on helppo ottaa pois ja ravistaa puhtaaksi. Tämä on erityisen tärkeää talvella.
Toinen huomioitava seikka on, että likaiset ikkunat houkuttelevat kosteutta ja huurtumista. Auton ikkunoiden puhdistaminen sisältä voi siis vähentää huurtumis- ja kosteusongelmia pitkällä aikavälillä.
Kun teet perusteellista kevätsiivousta auton sisätiloissa, saatat huomata kosteuden lisääntyvän. Istuinten peseminen lisää samalla kosteutta auton sisätiloihin. Koska autossa on tiiviisti suljettu sisätila, kosteuden poistaminen voi olla vaikeaa.
On siksi hyvä idea ajaa autoa täysillä lämmittimillä, ikkuna hieman auki, sisäpesun jälkeen.
Moni ei ajattele, että vuotavat lämmityspaketit tai matalat jäähdytinnesteet voivat myös olla syynä kosteuteen autossa. Jos huomaat, että ikkunoiden huurtuminen on yleistä, voi olla syytä tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Liimaa ratissa ja usein tarvittavat jäähdytinnesteen täydennykset ovat selkeitä merkkejä siitä, että jotain ei ole kohdallaan.
Jos sinulla on vanha klassikko tai ylellisempi auto, jota pidät mieluummin talvella käyttämättömänä, voivat jopa parhaat tallin olosuhteet luoda kosteusongelmia autollesi.
Kun lämmin ilma jäähtyy, se vapauttaa kosteutta kohdatessaan kylmiä pintoja. Tämä tarkoittaa, että vaikka autosi olisi kuivassa ja hyvin varustellussa tallissa, kosteuden ongelmat voivat silti ilmetä, kun vuodenajat vaihtuvat kylmästä lämpimään ja päinvastoin.
Kun tallin suhteellinen kosteuspitoisuus nousee liian korkeaksi, syntyy vakavan kosteuden ongelmien edellytykset, kuten:
Yleisesti ottaen vanhemmat autot kärsivät näistä ongelmista enemmän.
Siksi on hyvä idea laittaa autoon muutama pingi-pussi tai kuivapallo, vaikka säilyttäisit sitä tallissa talven ajan. Jos sinulla on arvokas auto, voi myös olla hyvä idea pitää sähköinen kosteudenpoistin tallissa, mieluiten kosteuden sensorilla, joka käynnistää kosteudenpoistimen, jos suhteellinen kosteuspitoisuus nousee liian korkeaksi.
Jos sinulla on hyvin eristetty ja lämmitetty talli, voit valita kondenssikosteudenpoistajan, joka imee kostean ilman, lämmittää sen niin, että vesihöyry poistuu, ja sitten puhaltaa kuivaa ilmaa tilaan.
Vanhemmissa automalleissa on usein ylellisiä yksityiskohtia kromista, puusta ja nahasta. Nämä materiaalit ovat herkkiä kosteudelle. Jos sinulla on veteraaniauto, jonka haluat säilyttää parhaissa mahdollisissa olosuhteissa, sähköinen kosteudenpoisto on ehdoton. Näin tarjoat autollesi optimaaliset säilytysolosuhteet.
Monesti vanhat autot alkavat haista hieman ummehtuneilta juuri siksi, että ne ovat alkaneet sitoa kosteutta auton sisätiloihin. Huono haju voi myös viitata siihen, että autoon on päässyt homeita.
Jos aiot säilyttää autosi talvitakin alla, varmista ensin, ettei autossa ole jäljellä kosteutta ennen peitteen laittamista. Muuten riski on, että kapseloit kosteuden auton kanssa. Muista myös, että kosteus voi kerääntyä renkaiden alle, joten siirrä autoa muutama senttimetri silloin tällöin tallissa.
Ehkä olet kuullut erilaisista vinkeistä kosteuden ratkaisemiseksi, kuten kissanhiekasta ja riisistä. Teoriassa ne saattavat toimia. Sekä riisi että kissanhiekka ovat hyviä kosteuden imijöitä, mutta jotta ne olisivat todella tehokkaita autossa, tarvitaan niin suuria määriä, että käytännössä se tulee olemaan mahdotonta.
Toinen ongelma näissä menetelmissä on se, että ne vain sitovat kosteutta. Riskinä on, että menetelmät aiheuttavat suurempia ongelmia niillä pinnoilla, joissa riisiä tai kissanhiekkaa käytetään.
Pidä autosi kuivana ja vapaana kosteudesta. Näin luot paremmat olosuhteet auton pintamateriaaleille ja moottorin suorituskyvylle. Muista, että puhdas auto sitoo vähemmän kosteutta kuin likainen.
Kosteat olosuhteet voivat myös olla terveydelle vaarallisia sinulle ja perheellesi. Kosteassa ilmassa itiöt, pölypunkit ja muut hengitettävät aineet voivat aktivoitua. Puhdas ja kuiva auto on myös huomattavasti miellyttävämpi matkustaa – kaikille osapuolille.
©OZONEAIR AB. ALL RIGHTS RESERVED.